Do egzaminu gimnazjalnego w kwietniu 2014 roku przystąpiło prawie 372 tysiące spośród 379 861 uczniów III klasy gimnazjum (98%). Pozostali uczniowie przystąpili do egzaminu gimnazjalnego w czerwcu
albo byli zwolnieni
z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego na warunkach określonych w rozporządzeniu
Ministra Edukacji Narodowej.
Wyniki egzaminu pokazują, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami
wymagającymi wyszukania informacji w różnych tekstach kultury występujących w arkuszu z języka
polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Z matematyki wykazali się
umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku,
a z przedmiotów przyrodniczych – umiejętnością interpretowania danych przedstawionych na
wykresie. Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, niemieckiego
oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań
sprawdzających rozumienie ze słuchu; w przypadku języka rosyjskiego, francuskiego
i włoskiego uzyskali najwyższe wyniki z części arkusza sprawdzającej znajomość funkcji językowych. Na poziomie rozszerzonym większość uczniów dobrze poradziła sobie z wyszukiwaniem
szczegółowych informacji w tekstach pisanych.
Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. Trudność sprawiły
uczniom zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości
językowej i teorii literatury oraz zadania dotyczące chronologii historycznej.
Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego
rozumowania matematycznego, a z chemii – wnioskowania o wyniku reakcji na podstawie
zamieszczonych informacji. We wszystkich językach obcych nowożytnych największą
trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych, a w przypadku języka
angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego – także tworzenie wypowiedzi pisemnej.
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA Z ZAKRESU HISTORII I WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Egzamin gimnazjalny z części humanistycznej z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie wymagał
od zdających wykazania się umiejętnościami: analizy i interpretacji historycznej, wyszukiwania oraz
porównywania informacji pozyskanych z różnych źródeł – tekstów, map, tablic genealogicznych oraz
ilustracji. Za rozwiązanie zadań gimnazjaliści uzyskali średnio 59% punktów.
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA Z ZAKRESU JĘZYKA POLSKIEGO
Za rozwiązanie zadań z zakresu języka polskiego gimnazjaliści uzyskali średnio 68% punktów.
Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniami zamkniętymi, które sprawdzały odbiór tekstów
kultury i wykorzystywanie zawartych w nich informacji. Bez problemu wyszukiwali w tekście
publicystycznym lub literackim informacje podane wprost lub pośrednio. Jeśli jednak odpowiedź
wymagała dokładniejszej analizy tekstu i samodzielnego sformułowania odpowiedzi zawierającej
krytyczną ocenę faktów, zadanie okazywało się zdecydowanie trudniejsze.
CZĘŚĆ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW PRZYRODNICZYCH
Egzamin gimnazjalny z zakresu przedmiotów przyrodniczych obejmował zadania z biologii, chemii,
fizyki i geografii, sprawdzające między innymi umiejętność wnioskowania, posługiwania się metodą
naukową oraz opisem doświadczenia. Za rozwiązanie zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych
uczniowie uzyskali średnio 52% punktów.
CZĘŚĆ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA Z ZAKRESU MATEMATYKI
Za rozwiązanie zadań z zakresu matematyki gimnazjaliści uzyskali średnio 47% punktów możliwych
do zdobycia.
CZĘŚĆ Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO
Egzamin z języka obcego nowożytnego zdawany był na dwóch poziomach: podstawowym
i rozszerzonym. Wszyscy gimnazjaliści przystępowali do egzaminu na poziomie podstawowym,
natomiast uczniowie, którzy kontynuowali w gimnazjum naukę danego języka ze szkoły podstawowej,
rozwiązywali obowiązkowo także zadania na poziomie rozszerzonym. Do egzaminu na poziomie
rozszerzonym mogli również przystąpić uczniowie, którzy rozpoczęli naukę wybranego języka
w gimnazjum.
Uczniowie mogli przystąpić do egzaminu z jednego z języków, których uczyli się w gimnazjum jako
przedmiotu obowiązkowego: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego
albo włoskiego. Wszystkie zestawy egzaminacyjne miały identyczną formę, składały się z tych
samych części, tej samej liczby zadań tego samego typu, za które można było otrzymać taką samą
liczbę punktów.
CZĘŚĆ Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO NA POZIOMIE PODSTAWOWYM
Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym gimnazjaliści
uzyskali średnio:
- z języka angielskiego – 67% punktów
- z języka niemieckiego – 54% punktów
- z języka rosyjskiego – 61% punktów
- z języka francuskiego – 70% punktów
- z języka hiszpańskiego – 66% punktów
- z języka włoskiego – 57% punktów.
W arkuszu egzaminacyjnym sprawdzane były umiejętności zdających w czterech obszarach:
rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych oraz znajomość
środków językowych. Analiza wyników pokazuje, że gimnazjaliści przystępujący w tym roku
do egzaminu z języka angielskiego w porównywalnym stopniu opanowali umiejętności we wszystkich
czterech obszarach, w przypadku pozostałych pięciu języków obserwujemy większe zróżnicowanie
wyników uzyskanych w poszczególnych częściach testu.
Gimnazjaliści dobrze poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu. Najwyższy
wynik (75% punktów) uzyskali w tej części arkusza zdający, którzy przystąpili do egzaminu z języka
hiszpańskiego. Zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu okazały się też najłatwiejsze dla uczniów
przystępujących do egzaminu z języka niemieckiego i angielskiego. W przypadku pozostałych trzech
języków (rosyjskiego, francuskiego i włoskiego) gimnazjaliści najlepiej poradzili sobie
z rozwiązaniem zadań sprawdzających znajomość funkcji językowych (najwyższy wynik –
74% punktów – uzyskali uczniowie przystępujący do egzaminu z języka francuskiego). Największym
wyzwaniem dla znacznej części zdających były, podobnie jak w latach ubiegłych, zadania
sprawdzające znajomość środków językowych. Dotyczy to języka niemieckiego, rosyjskiego
i włoskiego. W przypadku pozostałych języków wynik osiągnięty w tej części jest porównywalny
z wynikami z pozostałych części arkusza egzaminacyjnego.
W arkuszach ze wszystkich języków obcych zadanie 1. składało się z pięciu jednostek sprawdzających
różnorodne umiejętności z podstawy programowej w zakresie rozumienia ze słuchu. Dość łatwa była
dla uczniów większość zadań sprawdzających umiejętność wyszukiwania w tekście określonych
informacji. Trudniejsze okazały się zadania sprawdzające umiejętność rozumienia tekstu jako całości,
np. określenie jego głównej myśli, określenie intencji nadawcy tekstu lub określenie kontekstu
sytuacyjnego.
CZĘŚĆ Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO NA POZIOMIE ROZSZERZONYM
Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym gimnazjaliści uzyskali
średnio:
- z języka angielskiego – 46% punktów
- z języka niemieckiego – 39% punktów
- z języka rosyjskiego – 41% punktów
- z języka francuskiego – 66% punktów
- z języka hiszpańskiego – 74% punktów
- z języka włoskiego – 69% punktów (do egzaminu przystąpiło 18 osób)
W przypadku języka angielskiego wyraźnie widać, że uczniowie lepiej opanowali umiejętności
związane z rozumieniem wypowiedzi (rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych)
niż z tworzeniem wypowiedzi. Uczniowie przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego
i rosyjskiego najlepiej wykonali zadania w części sprawdzającej rozumienie ze słuchu, słabiej
opanowali umiejętności związane z rozumieniem tekstów pisanych i tworzeniem wypowiedzi.
Najsłabiej opanowaną umiejętnością, niezależnie od wybranego języka, było stosowanie środków
językowych.
Na poziomie rozszerzonym – w porównaniu z poziomem podstawowym – podstawa programowa
w zakresie rozumienia ze słuchu nie określa żadnych dodatkowych umiejętności. Zadania różnią się
od tych na poziomie podstawowym długością tekstów, tempem odtwarzanych nagrań oraz
wymaganym do ich rozwiązania zakresem środków językowych. Zadanie 1. oparte jest na dwóch
różnorodnych tekstach i, podobnie jak na poziomie podstawowym, sprawdzane są w nim różnorodne
umiejętności z podstawy programowej.