Wyniki z egzaminu gimnazjalnego w 2015 roku
informacje: dla gimnazjalisty
Egzamin gimnazjalny składał się z trzech części. W części pierwszej – humanistycznej – gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego (w dwóch odrębnych arkuszach), a w części drugiej – matematyczno-przyrodniczej – zadania z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki (również w dwóch odrębnych arkuszach). W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego nowożytnego albo tylko na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Egzamin gimnazjalny został przeprowadzony od 21 do 23 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy
z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do niego w powyższym terminie, napisali egzamin
w dniach 1-3 czerwca 2015 roku.
Do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło prawie 360 tysięcy spośród 367 308 uczniów III klasy
gimnazjum (98%). Pozostali uczniowie przystąpili do egzaminu gimnazjalnego w czerwcu albo byli zwolnieni
z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego na warunkach określonych w rozporządzeniu
Ministra Edukacji Narodowej.
Wyniki egzaminu pokazują, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie między innymi
z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętności analizy i interpretacji tekstu kultury. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające
umiejętność wyszukiwania i porównywania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł.
Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji
z tekstu i rysunku, a z biologii umiejętnością interpretacji i wyjaśniania zależności między
organizmami.
Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego, rosyjskiego,
francuskiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem
zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu; w przypadku języka angielskiego uzyskali
najwyższe wyniki za zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych. Dla zdających
język włoski najłatwiejsze okazały się zadania z zakresu rozumienia ze słuchu oraz znajomości funkcji
językowych. Na poziomie rozszerzonym większość uczniów przystępujących do egzaminu z języka
angielskiego, włoskiego i francuskiego najlepiej poradziła sobie z zadaniami sprawdzającymi
rozumienie tekstów pisanych; zdającym język rosyjski i hiszpański najmniej problemów sprawiły
zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu. Zdający język niemiecki w równym stopniu opanowali
umiejętności rozumienia tekstów pisanych i rozumienia ze słuchu.
Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. W części
humanistycznej trudność sprawiły uczniom między innymi zadania sprawdzające funkcjonalne
wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej oraz zadania dotyczące
chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające
oceny prawdziwości przybliżeń dwóch pierwiastków na podstawie podanej informacji,
a z chemii – rozumowania i zastosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.
We wszystkich językach obcych nowożytnych (poza językiem włoskim), tak na poziomie
podstawowym, jak i rozszerzonym, największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie
środków językowych. W przypadku egzaminu z języków: angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego na
poziomie rozszerzonym dość dużo trudności przysporzyło zdającym zadanie sprawdzające umiejętność
tworzenia wypowiedzi pisemnej.
Krótka charakterystyka poszczególnych arkuszów egzaminacyjnych
Część humanistyczna
z zakresu historii i wiedzy
o społeczeństwie
Arkusz standardowy zawierał 25 zadań zamkniętych, w tym 20 zadań
z historii i 5 zadań z wiedzy o społeczeństwie. Dominowały zadania
wyboru wielokrotnego, w których uczeń wybierał jedną z podanych
odpowiedzi. Były także zadania, które miały inną formę, np. typu
prawda-fałsz oraz na dobieranie.
Część humanistyczna
z zakresu języka
polskiego
Arkusz standardowy zawierał 22 zadania, w tym 20 zadań zamkniętych
i 2 zadania otwarte. Wśród zadań zamkniętych pojawiły się różne ich
typy: wyboru wielokrotnego, prawda-fałsz i na dobieranie. Zadanie
krótkiej odpowiedzi wymagało od gimnazjalistów zajęcia stanowiska
i uzasadnienia go w odwołaniu do tekstów Leszka Kołakowskiego
i Mirosława Pęczaka, a zadanie rozszerzonej odpowiedzi − napisania
opowiadania o podróży, podczas której wydarzyło się coś, co sprawiło,
że ktoś stał się sławny.
Część matematyczno-przyrodnicza z zakresu
przedmiotów
przyrodniczych
Arkusz standardowy zawierał 24 zadania zamknięte i sprawdzał
wiadomości i umiejętności z zakresu czterech przedmiotów: biologii,
chemii, fizyki i geografii. Każdy z przedmiotów reprezentowany był
przez sześć zadań różnego typu: wyboru wielokrotnego, prawda-fałsz,
na dobieranie.
Część matematyczno-przyrodnicza z zakresu
matematyki
Arkusz standardowy zawierał 23 zadania, w tym 20 zadań zamkniętych
i 3 zadania otwarte. Wśród zadań zamkniętych większość stanowiły
zadania wyboru wielokrotnego, w których należało wybrać jedną
z podanych odpowiedzi, a w czterech zadaniach typu prawda-fałsz
− ocenić prawdziwość zdań. Zadania otwarte wymagały od
gimnazjalistów samodzielnego sformułowania rozwiązania.
Część z języka obcego
nowożytnego na poziomie
podstawowym
Arkusz standardowy zawierał 40 zadań zamkniętych różnego typu
(wyboru wielokrotnego, prawda-fałsz oraz zadań na dobieranie)
ujętych w jedenaście wiązek. Zadania sprawdzały rozumienie
ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji
językowych oraz znajomość środków językowych.
Część z języka obcego
nowożytnego na poziomie
rozszerzonym
Arkusz standardowy zawierał 20 zadań zamkniętych różnego typu
(wyboru wielokrotnego oraz zadań na dobieranie) ujętych w pięć
wiązek. Zadania zamknięte sprawdzały rozumienie ze słuchu oraz
rozumienie tekstów pisanych. Arkusz zawierał również 10 zadań
otwartych z luką, sprawdzających umiejętność stosowania środków
językowych oraz jedno zadanie otwarte krótkiej odpowiedzi, w którym
uczeń musiał stworzyć e-mail.
Średnia zdobyta ilość punktów w poszczególnych częściach:
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA Z ZAKRESU HISTORII I WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Egzamin gimnazjalny w części humanistycznej z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie wymagał
od zdających wykazania się umiejętnościami: sytuowania wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych
w czasie, analizy i interpretacji historycznej, wyszukiwania oraz porównywania informacji pozyskanych
z różnych źródeł – tekstów, map, ilustracji, diagramów oraz tablicy genealogicznej. Za rozwiązanie
zadań gimnazjaliści uzyskali średnio 64% punktów możliwych do uzyskania.
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA Z ZAKRESU JĘZYKA POLSKIEGO
Za rozwiązanie zadań z zakresu języka polskiego gimnazjaliści uzyskali średnio 62% punktów.
CZĘŚĆ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW PRZYRODNICZYCH
Egzamin gimnazjalny z zakresu przedmiotów przyrodniczych obejmował zadania z biologii, chemii,
fizyki i geografii, sprawdzające między innymi umiejętności poszukiwania, wykorzystania i tworzenia
informacji, rozumowania i zastosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów oraz
przeprowadzania doświadczeń i wyciągania wniosków z otrzymanych wyników. Za rozwiązanie zadań
z zakresu przedmiotów przyrodniczych uczniowie uzyskali średnio 50% punktów.
CZĘŚĆ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA Z ZAKRESU MATEMATYKI
Za rozwiązanie zadań z zakresu matematyki gimnazjaliści uzyskali średnio 48% punktów możliwych
do zdobycia.
CZĘŚĆ Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO
Egzamin z języka obcego nowożytnego zdawany był na dwóch poziomach: podstawowym
i rozszerzonym. Wszyscy gimnazjaliści przystępowali do egzaminu na poziomie podstawowym,
natomiast uczniowie, którzy kontynuowali w gimnazjum naukę danego języka po szkole podstawowej,
rozwiązywali obowiązkowo także zadania na poziomie rozszerzonym. Do egzaminu na poziomie
rozszerzonym mogli przystąpić również uczniowie, którzy rozpoczęli naukę wybranego języka
w gimnazjum.
Uczniowie mogli przystąpić do egzaminu z jednego z języków, których uczyli się w gimnazjum jako
przedmiotu obowiązkowego: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego
albo włoskiego. Wszystkie arkusze egzaminacyjne miały identyczną formę, składały się z takich samych
części i takiej samej liczby zadań takiego samego typu, za które można było otrzymać taką samą liczbę
punktów.
CZĘŚĆ Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO NA POZIOMIE PODSTAWOWYM
Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym gimnazjaliści uzyskali
średnio:
• z języka angielskiego – 67% punktów
• z języka niemieckiego – 57% punktów
• z języka rosyjskiego – 58% punktów
• z języka francuskiego – 74% punktów
• z języka hiszpańskiego – 69% punktów
• z języka włoskiego – 58% punktów.
W arkuszu egzaminacyjnym sprawdzane były umiejętności zdających w czterech obszarach: rozumienie
ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych oraz znajomość środków
językowych. Analiza wyników pokazuje, że gimnazjaliści przystępujący w tym roku do egzaminu
z języka francuskiego i włoskiego w podobnym stopniu opanowali umiejętności we wszystkich czterech
obszarach; w przypadku pozostałych czterech języków obserwujemy większe zróżnicowanie wyników
uzyskanych w poszczególnych częściach testu.
Gimnazjaliści dobrze poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu. Zadania te
okazały się najłatwiejsze dla uczniów przystępujących do egzaminu z języka francuskiego (średni wynik
– 77% punktów), hiszpańskiego (75% punktów), rosyjskiego (68% punktów) i niemieckiego (65%
punktów). W przypadku języka angielskiego gimnazjaliści najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem
zadań sprawdzających znajomość funkcji językowych (średni wynik – 72% punktów). Uczniowie
przystępujący do egzaminu z języka włoskiego uzyskali najwyższy średni wynik (59% punktów)
zarówno za rozwiązanie zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu, jak i znajomość funkcji
językowych.
W arkuszach ze wszystkich języków obcych zadanie 1. składało się z pięciu jednostek sprawdzających
różne umiejętności z podstawy programowej w zakresie rozumienia ze słuchu. Dla części
gimnazjalistów dużym wyzwaniem okazały się zadania sprawdzające umiejętność rozumienia tekstu
jako całości: określanie głównej myśli tekstu (w języku angielskim i włoskim), określanie kontekstu
wypowiedzi (w języku hiszpańskim) oraz określanie intencji nadawcy/autora tekstu (w języku
hiszpańskim). W przypadku języka niemieckiego, rosyjskiego i francuskiego wyniki za zadania
sprawdzające te umiejętności były zbliżone do wyników osiągniętych w zadaniach sprawdzających
umiejętność znajdowania w tekście określonych informacji.
CZĘŚĆ Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO NA POZIOMIE ROZSZERZONYM
Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym gimnazjaliści uzyskali
średnio:
• z języka angielskiego – 48% punktów
• z języka niemieckiego – 41% punktów
• z języka rosyjskiego – 42% punktów
• z języka francuskiego – 75% punktów
• z języka hiszpańskiego – 64% punktów
• z języka włoskiego – 77% punktów (do egzaminu przystąpiło tylko 13 osób).
W przypadku czterech języków: angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego i hiszpańskiego wyraźnie
widać, że uczniowie lepiej opanowali umiejętności związane z rozumieniem wypowiedzi (rozumienie
ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych) niż z tworzeniem wypowiedzi. Najsłabiej opanowaną
umiejętnością, niezależnie od wybranego języka, jest stosowanie środków językowych.
źródło: CKE
źródło: MEN, CKE, portale edukacyjne